Czym jest projekt Znane/nieznane: Sztukmistrzynie?
„Sztukmistrzynie” to trzytomowa opowieść kamishibai o niezwykłych polskich artystkach. Każdej z nich poświęcamy jeden tom opowieści. To postaci, o których dzieci wiedzą niewiele, a najpewniej nie słyszały o nich wcale. Chcemy to zmienić i przybliżyć młodym czytelnikom nadzwyczajne sylwetki kobiet, które mogą inspirować, stanowić wzór, jak również motywację do własnych poszukiwań, odkrywania swoich możliwości i kreatywności. A w końcu – poznawania świata, sztuki i ludzi.
Wzory
Wszystkie wybrane przez nas bohaterki to Polki. Zależy nam na kształtowaniu poczucia tożsamości narodowej wśród najmłodszych, poprzez opowiadanie o niezwykłych rodakach, którzy faktycznie spełniali się na różnych polach, dokonywali rzeczy zdumiewających i wartych podziwu. Do tej pory w innych naszych bajkach kamishibai opowiadaliśmy o naukowcach, wynalazcach i podróżnikach (zob. Znani/Nieznani). W stulecie rocznicy uzyskania przez Polki praw wyborczych zwracamy uwagę na kobiety, które poświęciły się sztuce i literaturze, a w swoim życiu doświadczyły i dokonały rzeczy rzecz jasna niecodziennych. Mamy nadzieję, że wybrane przez nas artystki staną się pretekstem do rozmowy o sztuce, ale również o Polsce i świecie – dawniej i całkiem współcześnie.
W ramach cyklu Sztukmistrzynie powstały
bajka o Marii Anto:
„Pracownia snów”
tekst: Maria Szczycińska i Ula Ziober
ilustracje: Marta Taraszkiewicz
bajka o Hajocie:
„Wulkan, pióro i wachlarz”
tekst: Maria Ratajczak i Ula Ziober
ilustracje: Maria Skoczyńska i Ula Ziober
broszura edukacyjna:
teksty: Maria Szczycińska, Maria Ratajczak
projekt graficzny i korekta: Ula Ziober
bajka o Franciszce Themerson:
„Nie potrzeba słów”
tekst: Maria Szczycińska i Ula Ziober
ilustracje: Weronika Żurowska
Kim są wybrane przez nas artystki?
Maria Anto
Malarka, z powodzeniem funkcjonowała w zdominowanej przez mężczyzn rzeczywistości artystycznej PRL-u. Nade wszystko wypracowała własny, indywidualny język sztuki, który konsekwentnie stosowała, odchodząc od zasad realistycznego obrazowania. Jej surrealistyczne obrazy, przepełnione tajemniczością, w których splatają się sny, wspomnienia i fantastyka, były próbą mierzenia się z trudami życia i traumatycznymi wspomnieniami wojennymi. Jej twórczość i biografia są świetnym pretekstem do rozmowy z dziećmi choćby tym, że każdy z nas posiada wyjątkową wrażliwość, inaczej widzi świat i komunikuje emocje. Często doświadczamy w życiu rzeczy trudnych, ale ważne jest byśmy szukali drogi, by wyrazić siebie, spełnić się, odnaleźć swój własny język.
Hajota
Pisarka, emancypantka. Wraz z mężem wyjechała do Afryki na wyspę Fernando Po, gdzie prowadzili plantację kakao. Przede wszystkim jednak poświęcili się badaniom nad plemieniem Bubi oraz wyprawom do wielu krajów afrykańskich. Na bazie obserwacji i przeżyć z tego okresu życia Hajota napisała później cykl opowiadań „Z dalekich lądów”. Jej twórczość i doświadczenia mogą stać się punktem wyjścia do rozmowy o Afryce epoki kolonializmu i niewolnictwa. Nasza bohaterka była także aktywną emancypantką, więc opowieść o niej niesie ze sobą przesłanie o niezbywalnej godności i należnym szacunku dla każdego człowieka oraz o uniwersalnej potrzebie wolności i równości.
Franciszka Themerson
Ilustratorka, rysowniczka, realizatorka filmowa, scenografka, malarka. Dużą część swojej twórczości poświęciła dzieciom (ilustracje, animacje, projekty zabawek). Mimo trudnych doświadczeń życiowych nigdy nie opuszczało jej poczucie humoru. Jej twórczość pokazuje, że sztuka może być sposobem na życie i szczęście. Kreatywność, ciągłe poszukiwanie nowych środków ekspresji, odkrywanie tego, co w świecie ważne, inspirujące, pobudzające umysł i wyobraźnię to droga, która może stać się receptą na spełnienie w życiu i w miłości – jak dowodzi twórcze małżeństwo Themersonów. Historia Franciszki to jednocześnie opowieść o malarstwie, teatrze, filmie oraz o tym, że warto tworzyć po to, by nasze życie mogło stać się ciekawsze, pełniejsze i szczęśliwsze.
A dodatkowo…
Broszura edukacyjna
Do powyższych opowieści powstała broszura edukacyjna. Na kolejnych stronach opowiadamy o idei projektu, Teatrze Ilustracji Kamishibai, przybliżamy sylwetki trzech artystek, jak również wskazujemy źródła dzięki, którym można poszerzyć wiedzę i kontekst. Dodatkowo, do każdej z opisywanych postaci, proponujemy zestaw tematów i warsztatów jakie można podjąć w pracy z dziećmi. Ku inspiracji.
Konkurs dla bibliotek
Ogłosiliśmy konkurs dla bibliotek z całej Polski, w ramach którego można było zdobyć zestawy projektowe. Na taki zestaw składały się:
- trzy bajki kamishibai
- skrzynka butai
- broszura edukacyjna
Wystarczyło się do nas zgłosić i opowiedzieć o planach na wykorzystanie opracowanych przez nas historii. W ten sposób rozdaliśmy 15 zestawów. A jeśli ktoś chce do nich zajrzeć, to niech odwiedzi jedno z poniższych miejsch.
Biblioteka Publiczna Gminy Kobyla Góra
Gminna Biblioteka Publiczna w Kraszewicach
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Nowym Sączu
Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kępnie
Biblioteka Domu Bajek w Poznaniu
Biblioteka Publiczna im. Marii Konopnickiej w Suwałkach
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Pszczynie
Biblioteka szkolna Szkoły Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Obornikach
czytelnia Stowarzyszenia Origo
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Oborniki
Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mirosławcu
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Ostródzie
Biblioteka Szkoły Podstawowej w Paszynie
polska parafia w Southend-On-Sea (UK)